Scroll Top

Artamonoff: Bizans İstanbul’u İmgeleri, 1930-1947

Tasarım: Ersu Pekin

3. Uluslararası Sevgi Gönül Bizans Araştırmaları Sempozyumu kapsamında açılan, Rus asıllı amatör fotoğrafçı Nicholas V. Artamonoff’un 1930-1947 yılları arasında çektiği İstanbul’daki Bizans mimarlık mirası ve insan manzaraları fotoğraflarından oluşan sergi, o dönemden beri köklü bir değişim geçiren kentin benzersiz bir kaydını oluşturuyor. Robert Kolej’de okuduğu ve çalıştığı yıllarda fotoğrafçılığa ve İstanbul’un kültürel mirasına merak saran Artamonoff’un eserlerine çok kapsamlı bir araştırma sonucu ulaşıldı.

Artamonoff’un fotoğraflarında resmedilen anıtlardan bazıları arada geçen zamanda hasar görürken, bazıları kötü restorasyonlardan geçmiş ya da İstanbul’da yaşanan muazzam kentsel ve demografik büyüme sonucunda başka yapıların arasında kaybolmuştur. Artamonoff, yaşamın her alanında hızlı bir dönüşümün yaşandığı dönemde, fotoğraf makinesiyle, anıtların, arkeolojik sit alanlarının, kent manzaralarının, uzmanların ve sıradan insanların o anki hallerini yakaladığı fotoğraflarıyla, Bizans kalıntılarını kentin gündelik yaşamına katıyor. Kentsel doku, tarihi binaların ve kalıntıların yeniden kullanımları ve dönüşümleri, Artamonoff fotoğraflarında tekrarlanan temaları oluşturuyor.

Artamonoff’un 1033 fotoğrafının büyük bölümü Washington’daki Dumbarton Oaks Research Library and Collection bünyesindeki Image Collections and Fieldwork Archives ile Smithsonian Institution’a bağlı Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Archives’daki Myron Bement Smith Koleksiyonu’nda bulunuyor. Sergide bu fotoğraflardan bir seçkinin yanı sıra İstanbul Robert Kolej arşivinden fotoğrafçıyla ilgili orijinal belgeler de sergileniyor.

Sergi ve aynı adı taşıyan kataloğu, Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED), Dumbarton Oaks, Freer|Sackler ve Robert Kolej arasındaki işbirliğinin ürünüdür.

Artamonoff fotoğraflarından oluşan dijital arşive http://images.doaks.org/artamonoff/ adresinden ulaşılabilir.